Ptice
su romantična bića. Ljubavna veza između dve jedinke traje čitav život: jednom se
zaljube, obljube prvi put i ostaju zajedno dok ih smrt ne rastavi. Potpuno u
suprotnosti sa savremenim, modernim džibersko-sponzoruškim vezama kada se
učesnici samo obljube, odu na par kafica da ih svet vidi, postave zajedničku
profilku na fejsu, a potom on nju išamara i ostavi samo zato što se drznula
kurva da prozbori par reči sa drugom osobom suprotnog pola, koja je pri tome i
muško - za razliku od njega.
Čovek
se po mnogo čemu razlikuje od ptica: nije mu toliko lako da sere dok je u
pokretu, u većini slučajeva (čitaj: u normalnim zemljama) ne lešinari za hranu,
ali čini se da je najbitnija ta činjenica da mu se nekad zalomi da u životu ima
više ljubavnih partnera: osim u slučaju ciganskog dogovorenog braka zarad
okupljanja zlatnih zubiju njihovih dedova, konzervativne familije, ili pak
apstinencije uzrokovane monaškim životom ili samovoljnom samokastracijom - što
su, priznaćete, stvari za koje ptice nisu sposobne, živela evolucija, ftw!
Često
koristimo reč “romantika” bez znanja o tome šta ona znači: obično je koristimo
kada se dečko devojci udvara donoseći joj cveće na kućni prag, aploadujući
Ser-Geja Ćetkovića na njen tajmlajn ili mlateći njene bivše momke kundakom po
glavi kao Zoka Bosanac. Romantično je kad gore sveće, kad ne prdiš pred njom,
kad je čuvaš kao Edvard Belu, uvek motriš na nju kao na plen iz žbuna podno
njenog prozora dok te panduri ne odvedu i hemijski kastriraju ako je maloletna,
kao u Edvardovom slučaju. Romantično je i kada je gurneš pod kola pa posle
krvnički isprebijaš vozača jer je skot udario tvoju jedinu ljubav. Ljubav kao
iz romana, kao iz Ane Karenjine, samo što tada nisu imali kola pa su se morali
zadovoljiti skakanjem pod voz.
Reč
“roman” stoji u korenu izraza romantika i upravo je to književni oblik usko
povezan sa pokretom romantizma XIX veka. Romana nije bilo pre XIX veka: bilo je
drami, komedija, mitova, dekreta, zakonika i recepata za kolače, ali romana ne.
Glavna osobina ove vrste književnog dela je da tu postoji jedan glavni lik čija
sudbina čini srž priče dok preplitanje njegove sudbine sa sudbinama ostalih
likova čini radnju romana. Koristili su ga romantičari kao sredstvo
izražavanja, da bi lupali kontru svenarastajućem racionalizmu i
Prosvetiteljstvu koji su, poput okorelih štrebera, marili samo za nauku,
objektivno spoznatljive činjenice i navodni progres čovečanstva, a romantizam
je rekao “gikčine STOP, a vi braćo udarite žene tamo gde su najslabije, udarite
na njihove emocije, strasti, maštu i senzibilitet, zavedite ih, budite srećni i
množite se”.
Koreni
ove pojave sežu do šesnaestovekovne Evrope, kada su se pojavili društveni
pokreti širokih razmera poput humanizma i renesanse. Svako dete i bez
Wikipedije zna da renesansa znači preporod antičke kulture. Dobro, možda to ne
zna onaj mali što sedi u zadnjoj klupi i masturbira na profesoricu istorije,
ali ostali znaju. Nemački teolog Martin Luter (nije King, i nije Džunior) je
tada sproveo reformaciju kojom je poreknut apsolutni autoritet Katoličkoj
crkvi. Ako je neko od vas živeo u Srednjem veku, sigurno se seća da su tada
Crkva i Bog bili i tata i mama i Gugl i Wikipedija, a bogami i Fejsbuk.
Postojale su samo tri dobre reči: bog, bog i bog. Ti si bio ili car Dušan Silni
(verovatnoća 1%) ili Smrda Mudić (verovatnoća 100%). Običnom srednjevekovnom
evropskom čoveku, kmetu Smrdi Mudiću, je, kao i svakom normalnom građaninu u
današnjoj Srbiji, oduzeto pravo da se bilo šta pita i da egzistira
dostojanstveno kao čovek.
Ali
romantizirana predstava Srednjeg veka govori kako smo svi mi bili Dušani i da
nam je svima bio silni, sadrži plemenite vitezove u blistavim oklopima koji
nisu imali pametnija posla nego da spašavaju “dame u nevolji” (u realnosti bi
je verovatno silovali i čerečili do smrti), i dalje volimo da verujemo da je takozvana
“dvorska ljubav” cvetala širom bajkovite Evrope iako nam je Džordž Martin lepo
opisao da su se tada takozvani ljubavni odnosi svodili na nagonski seks,
ugovorene brakove, obaveze, a promakne i po koji incest. Tek kasnije je uvedena
ideja romantične ljubavi, koja je ljubav u jednakoj meri kao što je gledanje
pornografije seksualni odnos. Sve je to preterivanje.
Romantizam
ističe emocije, maštu, strasti, sve ono što je individualno je u njemu
prestavljeno kao uzvišeno i ne mari se puno za objektivni svet: “Baš me briga
što će ceo svet da izgori u plamenu nuklearnog rata kada moja ljubav nije tu da
zajedno gledamo taj vatromet!” Druga struja koja se javlja kao suprotnost
romantizmu je realizam, a to je “ne interesuje me što ti misliš da cveće govori
sa tobom opijeno prolećnim zanosom, stavljaj onu stvar na sto da je svi
vidimo”. Realizam je smatrao da nisu osećanja bitna, već stvari.
Uporedite
realizam sa člancima na Cracked.com – činjenice, činjenice, evo da spomenemo
kurac par puta da ne bude monotono, faking činjenice, crnački kurac, vrapčiji
testisi imaju pola milimetra u prečniku i to je činjenica. Romantizam je, sa
druge strane, poput pisanja ljubavne poezije u tami svoje sobe prepune postera
Evanescence-a i preklanog Vile Valoa raspetog na hartagramu – možete tim
stihovima puniti svoje statuse na fejsu, ali će na vašu poeziju vene seći samo latentno
suicidalna maloletna gotičarka Maja NeštoNaLatinskomDaZvučiOkultno, i koja ima oko
sto kila viška. Pokušala da se obesi ali puk’o kanap od težine, razočarala se u sve i
od tada je prešla na gotik.
Tinejdžeri
vole da se zamajavaju stvarima poput romantike i pornografije, ali pitamo se
gde su romantika i zaljubljenost nestali sada? Jer, za pornografiju znamo –
emigrirala je na internet i preplavila ga. Kad smo bili mladi, i osim ukoliko nismo
rođeni bezdušni, mi smo se zaljubljivali, delili komplimente devojčurama uzdižići
ih do nebesa, pisali im pesme o zajedničkim šetnjama po kiši - kao da nismo
imali većih problema u životu. Kao da smo ptice koje se samo jednom u životu
zaljubljuju. Kako godine odmiču i mi polako ali bespovratno kročimo ka konačnoj
destinaciji, batrgajući se po živom blatu sveta odraslih, drugi problemi
počinju da nas more: kako staviti hlebac na sto, kako na’raniti decu, zašto se
ja gojim, da li ću dobiti otkaz, gde je mojih soma evra od akcija Dinkiću
pederčino, da li zarađujem dovoljno, jebote koliko ja potrošim mesečno samo na
pivo i cigare! Ko pored ovog svega da nađe vremena za romantiku? Čak se i senzibilitet
ka samom životu gubi. Postajemo robovi rutine i sirovih životinjskih strasti.
Počinjemo da gledamo samo korist, a koja je korist od toga da godinama patim za
nekom devojkom koja mene gleda samo kao druga dok ja gledam kako ona romantično
i seksualno interaguje sa svima drugima osim sa mnom?
Čak
ni klinci od petnaest godina više ne veruju u tu priču o romantici, oni hoće
konkretne stvari. Koitus. A romantikom neka se bavi neko ko je plaćen za to.
Neki zanesenjak, pijani književnik, neki dokoličar, izdržavano lice. Neka mu
plate koitusom, crvenim vajfertima, kokošijim trticama za supu, dozvolom da jedared
nategne vinjak iz flaše ili obrokom u narodnoj kuhinji.
Otužno
je kada matorci pokušavaju da emuliraju romansu i naprasno se zaljube u
šezdesetoj. Lepo poslovica kaže “ne veruj čoveku koji je navršio trideset
godina”. Mogu polu-dede i polu-babe pokušati da ožive taj tinejdžerski osećaj
romantike, što se zove “kriza srednjih godina” i što uopšte nije romantično
osim u filmovima spravljanim zarad smirivanja hormona neostvarenih i potrošački nastrojenih žena u menopauzi. Ponašaće
se zaljubljeni matorci klinački i zaneseno, kao Bora Čorba kada na krilima
pegaza uleće u vaginu dvadesetogodišnjakinje da posrče sokove sa njenog izvora
mladosti. Ali to je samo bedan pokušaj povratka u doba koja je davno prohujalo.
“Eh da mi je ova pamet bila kad sam bio srednjoškolac”, kažemo, ali, prava čar
je u tome što tada nismo imali tu pamet: jer da jesmo, ne bilo svih onih
ludorija, zaljubljivanja, napijanja zbog neuzvraćene ljubavi, da smo tada bili
pametni, možda bismo se zapitali “šta se koji kurac ja vrtim oko ove kada je
očigledno da neće”, da smo pamet imali, možda bismo gledali kako da stvorimo
novac, i ne bismo gubili vreme na te romantične gluposti. Sva sreća je da nismo.
No comments:
Post a Comment